Tajuk: Manusia dan unsur kejadiannya (Bab 1: Pengenalan)

Bab 1: Pengenalan

1.1 Manusia dan unsur kejadiannya
Manusia berasal dari diri yang satu iaitu dari nabi Adam a.s. yang diciptakan terdiri daripada unsur bumi dan ditiupkan roh ke dalamnya.

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Kemudian ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. dan ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.(Surah al Sajdah: 9).

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: "Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadaNya.(Surah al Hijr: 29).

Berkenaan dengan penciptaan manusia ini dapat di fahami dari al Quran seperti firman Allah s.w.t.

Terjemahan: Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani Yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan Dia berkeadaan mendengar dan Melihat.(Surah al Insan: 2).

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu Dengan daging. setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk Dia menjadi makhluk Yang lain sifat keadaannya. maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.(Surah al Mukminun: 14).

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging Yang disempurnakan kejadiannya dan Yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara Yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan kami); dan Kami pula menetapkan Dalam kandungan rahim (ibu Yang mengandung itu) apa Yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa Yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu Yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula Yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu Yang telah diketahuiNya dahulu. dan (ingatlah satu Bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan Yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman Yang indah permai.(Surah al Hajj: 5).

Sesungguhnya manusia tidak akan dapat mengetahui hakikat diri mereka sendiri sama ada dari segi penciptaan mereka ataupun tugas dan tanggung jawab mereka di muka bumi ini. Oleh itu bagi menjawab persoalan berkenaan maka al Quran telah menjelaskan dengan lengkap berkenaan asal usul kejadian manusia dan seterusnya dinyatakan dengan lengkap mengenai tugas dan tanggung jawab mereka di muka bumi ini.

Manusia pertama ialah Nabi Adam a.s yang diciptakan dari tanah kemudian diciptakan Hawa dari tulang rusuk adam sebagai isterinya. Hasil perkahwinan mereka maka lahirlah keturunan Adam a.s. yang disebut sebagai MANUSIA.

Kejadian Adam a.s.
Di dalam al Quran telah dinyatakan tentang unsur-unsur penciptaan manusia pertama iaitu Adam a.s. seperti:

1. Adam diciptakan dari air.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Dan Dia lah Tuhan Yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikannya (mempunyai) titisan baka dan penalian keluarga (persemendaan); dan sememangnya Tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua Yang dikehendakiNya). (Surah al Furqan:54).

2. Adam diciptakan dari tanah. (al turab)
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Sesungguhnya Perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: "Jadilah engkau!" maka menjadilah ia.(Surah al ‘Imran: 59).

3. Adam diciptakan dari pati tanah. (al tin)
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;(Surah al Mukminun: 12).

4. Adam diciptakan dari tanah liat.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: (setelah nyata kekuasaan kami) maka Bertanyalah (Wahai Muhammad) kepada mereka (yang ingkarkan hidupnya semula orang-orang mati): Adakah diri mereka lebih sukar hendak diciptakan, atau makhluk-makhluk lain Yang Kami telah ciptakan? Sesungguhnya Kami telah mencipta mereka dari tanah liat (yang senang diubah dan diciptakan semula).(Surah al Saffat: 11).

5. Adam diciptakan dari tanah panas dan berbau.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia dari tanah liat Yang kering, Yang berasal dari tanah kental Yang berubah warna dan baunya.(Surah al Hijr: 28).

6. Adam diciptakan dari tanah tanah seperti tembikar.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Ia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,(Surah al Rahman: 14).

7. Adam diciptakan dari tanah bumi.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: (Iaitu) orang-orang Yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan Yang keji, kecuali salah silap Yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu (berasal) dari tanah, dan semasa kamu berupa anak Yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian Dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang bertaqwa.(Surah al Najm: 32).

8. Adam diciptakan dalam bentuk rupa.

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: "Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadaNya.(Surah al Hijr: 29).

Kejadian Keturunan Adam.
Setelah kejadian Adam a.s. disempurnakan maka diikuti pula dengan penciptaan keturunan Adam a.s. iaitu manusia seperti yang terdapat di dalam al Quran;

1. Manusia dalam kandungan ibu
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: (Iaitu) orang-orang Yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan Yang keji, kecuali salah silap Yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu (berasal) dari tanah, dan semasa kamu berupa anak Yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian Dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang bertaqwa.(Surah al Najm: 32).

2. Manusia dijadikan dari pati air yang hina

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Kemudian ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, Iaitu dari air (benih) Yang sedikit dipandang orang;(Surah al Sajdah: 8).

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Bukankah Kami telah menciptakan kamu dari air (benih) Yang sedikit dipandang orang?(Surah al : 20).

3. Manusia diciptakan berperingkat.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: "Padahal Sesungguhnya ia telah menciptakan kamu Dengan kejadian Yang berperingkat-peringkat?(Surah al Nuh: 14).

4. Manusia diciptakan di dalam kandungan ibu berperingkat-peringkat.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Ia menciptakan kamu dari diri Yang satu (Adam), kemudian ia menjadikan daripadanya - isterinya (Hawa); dan ia mengadakan untuk kamu binatang-binatang ternak delapan ekor: (empat) pasangan (jantan dan betina). ia menciptakan kamu Dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari satu kejadian ke satu kejadian. Dalam tiga suasana Yang gelap-gelita. Yang demikian (kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu; bagiNyalah kekuasaan Yang mutlak; tiada Tuhan melainkan dia; oleh itu Bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya)?(Surah al Zumar: 6).

5. Manusia diciptakan dari air mani.
Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu Dengan daging. setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk Dia menjadi makhluk Yang lain sifat keadaannya. maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.(Surah al Mukminun: 14).

Suatu yang paling utama dalam penciptaan manusia ialah peniupan roh ke dalam jasad hinggalah menjadi manusia yang sempurna.

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: "Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadaNya.(Surah al Hijr: 29).

Setelah manusia sempurna ciptaannya maka badannya memerlukan keperluan makanan, pakaian dan tempat tinggal. Sementara rohnya memerlukan kepada iman, ibadah dan akhlak semuanya terdapat di dalam ajaran Islam.
1.2 Pengertian agama.

Agama boleh diertikan sebagai kebaktian, kepercayaan terhadap jiwa, kepercayaan terhadap tuhan, penerimaan wahyu dan pencarian keselamatan.

Agama pada umumnya manusia mengakui dalam agama adanya Yang Maha Suci, manusia menyedari bahawa ada sesuatu kekuasaan yang memungkinkan dan melebihi segala yang ada. Kekuasaan inilah yang dianggap sebagai asal segala yang wujud.

Pengkelasan Agama
a) Agama wahyu.
Agama yang menhendaki iman kepada keesaan Tuhan, beriman kepada rasul-rasulNya dan kepada kitab-kitabNya untuk disebarkan kepada seluruh umat manusia. Ajaran wahyu adalah jelas dan tegas. Ia memberikan arah dan jalan yang lengkap kepada penganutnya dari sudut rohaniah dan jasmaniah, dari sudut duniawi maupun ukhrawi.

b) Agama bukan wahyu.
Agama yang tidak memandang perlunya penyerahan diri manusia kepada peraturan tuhan. Ia lebih menekankan kepada kepatuhan kepada pemimpin agama itu. Manakala kitab suci mereka tidaklah menjadi rujukan utama dalam kehidupan mereka. Kefahaman isi kandungannya sangat kabur dan mengelirukan. Tidak seimbang antara kerohanian dan kejasmanian seperti Taoisme menekankan kepada aspek spiritual sementara Confusianisme lebih menekankan kepada aspek duniawi. (Munawwir, 1988).

Ciri-Ciri Agama Wahyu
Agama yang benar adalah agama wahyu iaitu agama Islam selain dari itu adalah agama yang tidak benar. Walaupun agama Nasrani dan Yahudi itu asalnya agama wahyu tetapi kini isi kandungannya telah diubah oleh penganutnya sendiri maka kesahihannya tidak ada lagi.

Agama yang sahih atau agama yang lurus adalah datangnya dari Allah s.w.t. Manusia tidak mampu memikir dan menciptanya kerana lemahnya akal fikiran manusia. Manusia hanya memiliki kemampuan untuk menyebarkan agama itu kepada sesama manusia dalam semua lapisan masyarakat.

Setiap pembawa agama iaitu rasul pada kebiasaannya adalah dilantik dari kalangan mereka yang mempunyai akhlak mulia yang mempunyai kecekalan hati yang tinggi dan berani menyatakan kenabiannya walaupun mendapat tentangan hebat dari kaumnya mereka tidak berputus asa menyiarkan agama setiap masa.

Ajaran yang dibawa oleh utusan itu selalunya bertentangan dengan fikiran dan amalan masyarakt semasa itu. Oleh itu mereka mendapat tentangan yang luar biasa.

Utusan itu biasanya diberikan mukjizat untuk melemahkan meraka guna meninggikan agama yang dibawa oleh utusan itu. Ajaran yang dibawa bermula dari penentangan akhirnya mendapat kejayaan sementara musuh-musuhnya akan musnah. Ini menunjukkan betapa benarnya ajaran yang dibawa oleh utusan itu. (Munawwar:1988)

1.3 Keperluan manusia kepada agama.

Walaupun manusia diciptakan dengan sebaik-baik kejadian namun mereka juga memiliki kekurangan dan kelemahan. Dengan sebab itu tidak hairanlah jika mereka mengeluarkan idea atau pendapat sering mendapat tentangan dari orang lain lebih-lebih lagi menyentuh persoalan nilai, hukum, peraturan hidup dan sebagainya. Masing-masing akan mengemukan dan menyokong pandangan sendiri.

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Dengan Yang demikian, Adakah orang orang (yang beriman dan taat) Yang keadaannya sentiasa berdasarkan Bukti Yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang ingkar - derhaka) Yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik), dan Yang telah menurut hawa nafsunya? (sudah tentu tidak sama)!(Surah Muhammad: 14).

Oleh itu manusia memerlukan suatu petunjuk atau hidayah dari Allah s.w.t. selaku penciptanya. Nilai-nilai atau peraturan hidup yang benar hanya Allah s.w.t. sahaja yang lebih mengetahui yang sesuai diamal dan dihayati oleh semua manusia ciptaanNya. Manusia hanyalah perlu berpegang teguh kepada perintah yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Dengan cara itu tidak akan ada lagi percanggahan idea.

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan Yang banyak di dalamnya.(Surah al Nisa’: 82).

Segala idea-idea manusia adalah bersifat subjektif, relatif, terbuka dan tidak mutlak sedangakan wahyu Allah s.w.t. adalah bersifat mutlak dan tidak boleh tanding oleh mana-mana idea. Oleh itu manusia wajib tunduk dan patuh kepada perintah Allah s.w.t. tanpa bantahan kerana perintah Allah s.w.t. adalah bersifat mutlak.

Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Dan sekalian makhluk Yang ada di langit dan di bumi adalah hak kepunyaanNya, masing-masing tetap tunduk kepada hukum peraturanNya.(Surah al Rum: 26).

Menurut Mustafa al Maraghi dalam tafsir al Maraghi dalam menafsirkan makna hidayah telah membahagikan hidayah itu kepada lima peringkat iaitu:
1. Hidayah Ilhami iaitu melakukan sesuatu tanpa perlu diajar.
2. Hidayah al Hawasi iaitu manusia mula dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk tetapi masih bersifat samar-samar seperti melihat objek yang bengkok apabila suatu objek diletakkan di dalam air jernih.
3. Hidayah al ‘Aqli iaitu manusia dapat berfikir melebihi makhluk lain sehingga bertuhankan kepada akal. Maka lahirlah berbagai-bagai ideologi yang akhirnya membawa kepada peperangan ideologi.
4. Hidayah al Din iaitu petunjuk wahyu dari Allah s.w.t. Akal yang diimbang dengan wahyu maka wujudlah keamanan, kedamaian dan kebahagian dunia dan akhirat.
5. Hidayah al tufiqi iaitu hanya menerima petunjuk Allah s.w.t.

Di dalam al Quran telah menyatakan kepada mereka yang telah buta mata hati mereka walaupun mata kepala mereka tidak buta. Ini disebabkan mereka lebih gemar menurut hawa nafsu mereka.

Terjemahan: (dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa Yang amat besar.(Surah al Baqarah: 7).

Iaitu orang itu tidak dapat menerima petunjuk, dan segala macam nasehat pun tidak akan berkesan pada hatinya. Maksudnya mereka tidak dapat memperhatikan dan memahami ayat-ayat Al Quran yang mereka dengar dan tidak dapat mengambil pelajaran dari tanda-tanda kebesaran Allah yang mereka lihat di cakrawala, di permukaan bumi dan pada diri mereka sendiri.

------------------------

Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau, Perlis
MALAYSIA

013-4006206
011-1070-4212
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
https://www.facebook.com/abdaziz.harjin
http://abdazizharjin.blogspot.com